Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 15 juni 2012

Kalastårta med blåbär

Ett recept ur Mia Öhrns fina bok Tårtor. Gjorde denna tårtan till min chef som överraskning för att fira hennes födelsedag! (löne ökning?! haha) Den var verkligen supergod! Vanlig klassisk gräddtårta är ju faktiskt bland de godaste tårtorna om du frågar mig! Så testa gärna att göra denna!


Bottnar:
100 g (ca 1½ dl) blåbär färska eller frysta tinade
6 ägg gärna rumsvarma
2½ dl strösocker
2½ dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
250 g (ca 3½dl) blåbär färska eller frysta tinade
250 g (ca 3½dl) hallon färska eller frysta tinade
1 dl strösocker
1 l vispgrädde
2 ½ dl kesella vanilj

färska bär till dekor

Klä en långpanna ca 28x40 cm med bakplåtspapper. Mixa blåbären till bottnen fint med mixerstav eller matberedare. Vispa ägg och strösocker riktigt vitt och fluffigt med elvisp. Blanda de torra ingredienserna sikta och vispa ner dem i äggsmeten. Vänd till sist ner blåbärsmoset och häll smeten i långpannan. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 30-35 minuter. Vänd ut kakan på ett bakplåtspapper och låt svalna helt. Dela tårtbottnen på mitten och dela sedan de två halvorna i två tunna bottnar vardera. Mosa bären grovt och blanda hälften av sockret med hallonen och resten med blåbären. Vispa grädden fast men inte allt för hård. Lägg en av tårtbottnarna på ett stort fat och bred på blåbärsmoset. Lägg på nästa botten och bred den med kesella i ett jämnt lager. Lägg på nästa botten och bred på hallonmoset och ungefär en fjärdedel av vispgrädden. Lägg på den sista bottnen och jämna till toppen och sidorna av tårtan med ett tunt lager vispad grädde. Fördela de färska bären över tårtan och dekorera med resten av grädden i ett spritsat mönster.

2 kommentarer:

  1. Helen från klassen14 april 2013 kl. 11:48

    Födelsedagstårta på min 25-årsfest! Blev jättegod, dock kunde jag inte dela tårtbotten så det blev fler lager, då hade allt gått sönder. Blev väl inte tillräckligt hög antar jag. Men god ändå! Hade i chokladmousse och hela blåbär. Garnerade med grädde och färsk frukt!

    SvaraRadera
  2. härligt!! synd att jag inte kunde vara med!

    SvaraRadera