Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 14 mars 2022

Tonfiskpaj

Ett tips från en kollega! Jag som sällan äter tonfisk då jag tycker att det inte är så särskilt gott blev positivt överraskad över hur god denna pajen var! Missade att garnera med lök och oliver i all hast men det var toppen ändå! 



3 dl vetemjöl

125 g smör

2-3 msk kallt vatten

Fyllning:

1 burk tonfisk

1 purjolök

1/2 burk krossad tomat

Salt, peppar och oregano

2-3 dl riven ost

2 ägg

2 dl creme fraiche

Garnering:

Lökringar 

Oliver

Sätt ugnen på 200 grader. Gör pajdegen och låt ligga kallt ca 30 minuter. Ansa och skiva purjolöken. Fräs den mjuk och glansig i smör. Rör samman tonfisk med krossad tomat. Smaka av med salt, peppar och oregano. Nagga pajskalet och grädda i ugnen ca 15 minuter. Strö lite ost i botten på pajskalet och lägg purjolöken över. Bred tonfiskröran över purjolöken. Vispa ihop creme fraiche, ägg och ost. Häll det över pajskalet. Grädda mitt i ugnen ca 30-40 minuter. Garnera med lökringar och oliver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar