Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 1 mars 2022

Nötköttsgryta med lingon

Ett recept från en Allt om mat tidning från -88. Jag som älskar kalops kände direkt att detta var ett recept för mig. Det var det också kan jag verkligen säga, köttet blev så mört och gott!



495 kcal

4 portioner 

500 g benfritt nötkött, tex fransyska eller grytbitar

2 - 2 1/2 dl vatten

1 köttbuljongtärning 

1 1/2 msk kinesisk soja

8 svartpepparkorn

3/4 tsk mejram

2-3 morötter, 250-300 g

1/2 dl lingonsylt

2 gula lökar

1 1/2 msk vetemjöl + 2 1/2 msk vatten

1 1/2 msk creme fraiche eller grädde

Tillbehör:

Kokt potatis

Gelé

Skär köttet i ganska breda strimlor, ca 1 1/2 x 3 cm. Koka upp vatten, buljongtärning, soja, pepparkorn och mejram i en gryta. Skala morötterna och skär dem i ganska tjocka skivor. Blanda ner kött, morötter och lingonsylt i grytan. Låt allt koka under lock på svag värme tills köttet börjar bli mört, 30-45 min. Skala löken, skär den i klyftor och lägg i. Fortsätt koka 5-10 min till. Blanda mjöl och vatten. Rör ner det och och creme fraiche eller grädde. Låt koka upp under omrörning och koka 3 min. Smaksätt om så behövs med salt. Garnera gärna med extra lingon samt hackad persilja. Servera med kokt potatis och gelé. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar