Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 17 mars 2022

Halstrad matjessill med sherry-creme fraiche

Ett recept från en gammal Allt om mat tidning från -88. Jag som älskar sill kände direkt att det här annorlunda receptet måste jag prova. Det gick superfort att göra och var väldigt gott! Den där snabba såsen tänker jag lägga på minnet och testa någon annan sorts fisk vid tillfälle.

Hade ingen gurka hemma så hoppade över det, tog även vanlig matjessill som är i bitar.



4 portioner

2 burkar matjessill a 200 g (hela filéer)

1-2 msk olja till halstring 

Sherry-creme fraiche

1 dl halvtorr eller torr sherry

1/2 grönsaksbuljongtärning

2 dl creme fraiche

Ca 1/2 dl hackad gräslök

Tillbehör:

Nykokt färskpotatis 

Färsk gurka

Börja med att koka små färska potatisar. Gör under tiden såsen: koka upp vinet och smula i buljongtärningen. Tillsätt crème fraichen och låt såsen koka några minuter. Tillsätt slutligen den hackade gräslöken och smaka av med ev några korn salt och ev något varv på vitpepparkvarnen. Hetta upp en stor stekpanna (helst gjutjärn). Dela sillfiléerna på mitten, låt dem rinna av och torka dem lätt med hushållspapper. Droppa lite olja i pannan och halstra sillfiléerna hastigt på hög värme 10-15 sekunder på varje sida. Lägg upp fileernas på tallrikar och fördela såsen omkring. Garnera med färsk gurka i tunna skivor och bjud nykokt färskpotatis till. 

1 kommentar:

  1. Jättegott och tror jag ätit det på 80-talet. Kul att funnit detta recept

    SvaraRadera