Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 23 mars 2022

Italiensk potatiskaka



Ett recept från en Allt om mat tidning. Har aldrig gjort något liknande förut och det såg så gott ut på bilden så jag kände direkt att jag ville testa. Kul att göra lite annorlunda recept ibland. Det var gott, men inget jag känner att jag vill göra igen.



4 portioner

500 g potatis - mjölig

1 lök - liten gul

0,5 dl oliver - svarta urkärnade

1 tomat

55 g anjovisfiléer - 1 liten ask

0,5 dl persilja - hackad

2 msk ströbröd

40 g pecorino - riven eller parmesan

0,5 tsk salt

2 krm svartpeppar - nymald

1 msk olivolja


Sätt ugnen på 200°. Skala och skär potatisen i tunna skivor.

Skala och finhacka löken. Grovhacka oliverna. Dela, kärna ur och hacka tomaterna. Dela ansjovisfiléerna i mindre bitar.

Fodra en rund ugnssäker form ca 18 cm diameter med bakplåtspapper. Varva potatis, lök, oliver, tomater, ansjovis, persilja, ströbröd, ost, salt och peppar. Avsluta med ost.

Ringla över olivolja och stek potatisen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar