Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 20 mars 2022

Pulled pork i lergryta





Googlade på recept i lergryta och råkade hitta detta på Arla.se. Min dotter har dessutom pratat om att det var så gott när de fick pulled pork med ris på förskolan, så då passade ju det perfekt att passa på att prova. Annars när vi äter pulled pork brukar vi äta det som tacos, alltså att vi bara byter ut köttfärsen mot pulled pork. Hur som helst så var detta i alla fall väldigt gott! Dukade fram både ris och taco-tillbehör så man fick äta som man ville.

Som vanligt så hoppade jag över koriandern. Plus att jag hade ingen chipotlepasta, så tog lite srirashasås istället.


Ca 6 portioner

1 kg Benfri fläskkarré
1 Gul lök
3 st Vitlöksklyftor
2 dl Tomatketchup
1/2 dl Äppeljuice
1 1/2 msk Chipotlepasta eller srirashasås
(1 tsk Malen koriander)
1 1/2 tsk Malen spiskummin
1 1/2 tsk Salt

Till servering: 
4 st Hackade tomater 
3 dl gräddfil
Kokt ris

Lägg köttet i en lergryta. Skala och hacka lök och vitlök. Blanda ketchup och äppeljuice med övriga kryddor och häll över köttet tillsammans med löken.
Sätt ugnen på 150° och ställ in grytan i mitten av ugnen. Tillaga ca 4 tim. Dra isär köttet med en gaffel och blanda med såsen. Servera med tillbehören.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar