Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 16 mars 2022

Potatissallad med varmrökt lax och räkor



Ett recept från en Allt om mat tidning som jag modifierade om lite till min smak. 

Serverade potatisen vid sidan av då min sambo gärna skalar sin färskpotatis. La till en pressad vitlöksklyfta i såsen och bytte ut forellrommen mot stenbitsrom då vi redan hade det hemma. Bytte även ut melonen mot gröna vindruvor. 

500 g färskpotatis

(skal - rivet och saft av 1/2 citron)

(2 msk rapsolja)

(0,5 dl dill - hackad)

salt

vitpeppar - nymald

500 g räkor med skal

300 - 400 g varmrökt laxfilé

0,5 liten melon - ca 400 g eller 1 näve vindruvor

100 g sockerärter

2 lökar - färska, gärna röda

0,5 gurka

grönsallad

citronklyftor - till servering


Dressing:
2 dl gräddfil

1 tsk dijonsenap

1 msk dill - hackad

1 msk gräslök - hackad

50 g forellrom eller stenbitsrom 

salt

vitpeppar - nymald 



1 pressad vitlöksklyfta



Blanda ingredienserna till dressingen.

Koka potatisen i lättsaltat vatten. Låt ånga av och dela i halvor. Rör ihop citron, olja, dill, salt och peppar. Blanda ner den ljumma potatisen och låt kallna.

Skala räkorna. Dela laxköttet i mindre bitar.

Tärna melonköttet, strimla sockerärter och lök. Dela gurkan på längden, kärna ur och skiva. Blanda med potatisen.

Lägg grönsalladen på ett fat. Lägg på potatissallad, lax och räkor. Servera med citronklyftor och dressing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar