Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 28 augusti 2011

Whiskeykladdkakor

Mmmm så himla goda! Verkligen! Och jag som inte brukar gilla "vuxengodis".. men dom här var smarriga! Tack du som glömde en skvätt whiskey på min kräftskiva förra helgen, så jag kunde baka dom här!

ca 16 port.

smör till formarna
200 g smör
150 g finhackad mörk choklad
2½ dl strösocker
3 ägg
1 dl kakao
1½ dl vetemjöl
½ dl whiskey

Topping:
2 dl florsocker
1 dl kakao
25 g rumsvarmt smör
½ dl starkt kaffe

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj 16 små portionsformar. Smält smöret i en kastrull på låg värme. När smöret smält lägger du i chokladen och rör om tills den smält. Tillsätt strösocker och ägg under omrörning. Häll i kakao, mjöl och whiskey och rör om. Häll smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen i ca 12 minuter. Låt svalna. Rör ihop alla ingredienserna till toppingen till en slät smet och stryk lite på varje kaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar