Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 3 augusti 2011

Hallonkolatarte

Hade två flickor som hjälpte mig i köket med att baka dessa. Ett recept ur boken Kladdiga kakor. Goda! Mina två med hjälpare blev väldigt förtjusta i kakorna, men frågar du mig så var dom inte så himla speciella, och dom var lite krångliga att göra. Men att baka tillsammans var ju det bästa.

ca 10 st.

Grundsmördeg:
100 g smör
1 dl florsocker
1 äggula
3 dl vetemjöl

Kola:
2 dl vispgrädde
1 dl passerade hallon
50 g smör
3 dl strösocker
1 msk vit sirap

Arbeta ihop alla ingredienser till mördegen till en fast deg. Tryck ut i metallformar och nagga med en gaffel. Låt sedan vila i kylen. Sätt ugnen på 200 grader och grädda dem i mitten av ugnen  i ca 7 minuter tills de fått lite färg. Låt svalna och plocka ur dem ur formarna. Koka samman alla ingredienser till kolan i en tjockbottnad kastrull ca 15 minuter till 120 grader. Häll kolan i formarna och låt svalna.

2 kommentarer:

  1. Jösses vad gott det låter - jag hade nog blivit kär i dem i alla fall =) Och visst är det roligt när man är fler i köket!

    SvaraRadera
  2. håller med om att det är roligare när man är fler:) kul att du också är en mat intresserad socionom student:)

    SvaraRadera