Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 10 augusti 2011

Mjölkchokladkaka med nougat och makadamianötter

Detta receptet kommer också från boken Kladdiga kakor. Har snart bakat mig igenom hela boken!
Hur som helst så var denna kakan väldigt god, annorlunda med nougat och makadamianötterna på. Gott! Mina medhjälpare och min kärlek tyckte att den var väldigt smarrig, även jag. Men jag är lite kräsen så den hamnar ändå inte på topp listan. Men prova gärna att göra den ändå!

ca 12 bitar

200 g smör
250 g finhackad mjölkchoklad
2½ dl strösocker
3 ägg
1 tsk vaniljsocker
2½ dl vetemjöl
100 g nougat
50 g finhackade rostade makadamianötter

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en spring form ca 24 cm i diameter med smör. Smält smöret i en kastrull på låg värme. när smöret smält lägger du i chokladen och rör om tills den smält. Tillsätt strösocker och ägg under omrörning. Blanda i mjöl och vaniljsocker. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna. Smält nougaten försiktigt på låg värme i micron. Bred ut nougaten över kakan och strö över makadamianötterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar