Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 15 augusti 2011

Chokladkaka med tranbär och mandel

Ett recept min mamma fått av någon hon känner som rekommenderade det.. det var annorlunda, men jag tycker inte att det var någon wow direkt. Det blev godkänd av dom jag bjöd, men inte mer än så.
Dessutom så tycker jag att såsen blev för lös, så hoppa över juicen och ta bara skalet.

100 g smör
100 g ljus blockchoklad
1 1/2 dl mandel
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl vetemjöl
150 g torkade tranbär
2 dl yoghurt 10 %
1 msk råsocker
1 lime

Sätt ugnen på 175°C. Lägg ett bakplåtspapper i botten på en rund form ca 24 cm i diameter. Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen från plattan och lägg ner chokladen bruten i mindre bitar och låt den smälta. Hacka mandeln grovt. Vispa ägg, socker, vanilj och salt poröst. Blanda ner mjöl, tranbär och mandel Rör ner chokladblandningen. Häll smeten i en smord springform. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Låt kakan kallna på galler. Blanda yoghurt med råsocker och rivet skal (och saft av lime) Servera kakan med limeyoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar