Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 23 augusti 2011

Vit chokladkaka med soltorkade körsbär


Ett till recept ur boken Kladdiga kakor! Gjorde den med tranbär istället för körsbär. och jag tog jordgubbar till garnering istället för körsbär..så namnet stämmer ju inte riktigt då..men i alla fall! Förresten så gjorde jag den i en sockerkaksform..vilket jag inte skulle ha gjort! Det gick nämligen inte att då ur kakan.. Så gör den i en springform istället! Hur smakade den den då? Jo, visst var den god. Men inte någon super wow direkt.

ca 12 bitar

150 g smör
200 g finhackad vit choklad
2 dl strösocker
3 ägg
2½ dl vetemjöl
3 dl torkade körsbär, alt tranbär, jordgubbar eller blåbär
florsocker och färska körsbär till garnering

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en springform.Smält smöret i en kastrull på låg värme. När smöret smält lägger du i chokladen och rör om tills den smält. Tillsätt socker och ägg under omrörning. Häll i mjölet och rör ner körsbären. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugenen ca 20 minuter tills kakan är gyllenbrun. låt svalna och pudra över florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar