Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 21 augusti 2011

Linas fläskfilé


Ett tips från en läsare! Påminner mycket om Maries fläskfilé som jag gjorde den 30 juni.
Men ändå inte riktigt samma, så självklart ville jag prova receptet! Och jag måste säga att det var väldigt gott! Passar perfekt att bjuda på om man ska ha många gäster, eftersom ,man kan göra det i förväg!

ca 4 port

Ca 600g fläskfilé
marinad 1 :
2 msk soja
1 msk worcestershiresås
1 tsk olivolja
1 tsk socker

marinad 2:
½ dl vitvinsvinäger
½ dl vatten
1½ dl olivolja
1 tsk salt
½ tsk malen svartpeppar
2 finhackade vitlöksklyftor
ev lite kapris och/eller persilja


Dag 1: Putsa fläskfilén och lägg den i  marinaden. Ha det i kylen och vänd det med jämna mellanrum. Dag 2: Ta upp köttet ur den första marinaden. Stek det i ugn i ca 150 grader tills stektermometern visar 75 grader. Låt de vila en stund i folie, skär det sedan i skivor och lägg i nästa marinad. . Låt köttet ligga minst 4 timmar i den sista marinaden och servera den kall.

4 kommentarer:

  1. Vad äter man till detta då? Låter supersmarrigt!

    SvaraRadera
  2. det är helt upp till dig! men jag skulle rekommendera potatissallad och kanske lite vanlig sallad! hoppas det smakar!

    SvaraRadera
  3. Detta är så super gott, men jag brukar ha Hoisinsås istället för worchiestersåsen, och så en smarrig potatisgratäng till! Mums :)

    SvaraRadera
  4. det är det också, testa :) har inte provat hoisinsås, men det ska jag göra! tack för tipset!

    SvaraRadera