Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 27 maj 2011

27 Maj Mammas kärleksmums


Den som inte älskar kärleksmums måste vara galen! Det är ju bland det godaste som finns!
Dessutom måste jag nog säga att det här är det bästa receptet på dom. Allt för ofta har jag smakat varianter där glacyren smakar alldeles sockrig. Så där kornig, inte alls gott. Så som dom blir när man följer detta receptet, det är så dom ska smaka!

150 g smör
2 st ägg
3 dl strösocker
1½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Chokladkräm:
100 g smör
2 dl vispgrädde
4 msk strösocker
2 tsk vetemjöl
2 msk kakao
kokos till garnering

Smält smöret ställ åt sidan och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker. Tillsätt det smälta smöret, mjölken
och äggblandningen.
Klä en ugnsform med bakplåtspapper. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i
225 grader i cirka 15 minuter.
Smält under tiden smöret till krämen, tillsätt sedan grädde, socker, mjöl
och kakao. Koka tills det tjocknar.
Häll sedan chokladkrämen på den färdiga kakan. Garnera med kokos.

6 kommentarer:

  1. *mums* Betydligt mycke godare "topping" än när man gör med florsocker som så lätt blir alldeles för sliskigt... Min käre make har Kärleksmums som sin absoluta favorit och den variantren kvalade in på hans topp tre lista

    SvaraRadera
  2. roligt att du provade dom! håller med om att florsockret bara förstör! kram linnea

    SvaraRadera
  3. Hej, hoppas att allt är bra med dig. Måste bara berätta att jag vid två tillfällen den senaste veckan bjudit på dessa kärleksmums och båda gångerna har folk suckat hänfört och sagt att det varit de godaste Kärleksmums dom har smakat - mycke beroende på den underbart goda glasyren så numera är detta dom enda Kärleksmums jag kommer att baka i fortsättningen :-)

    SvaraRadera
  4. åh vad glad jag blir! håller själv med om att dom är dom bästa:) sprid gärna receptet vidare:)! hoppas allt är bra med dig! mvh linnea

    SvaraRadera
  5. Mjölket i ingredienslistan, när ska det i?

    SvaraRadera
  6. hoppsan, en liten miss med mjölken. har ändrat det nu! mvh linnea

    SvaraRadera