Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 12 maj 2011

12 Maj Tant Birgittas Äppelpaj

Om du ska prova bara ett recept av alla mina godsaker. Då är det DETTA. Grymt god äppelpaj. Den absolut godaste jag ätit i hela mitt liv. Och då har jag provat många kan jag lova. Den är så annorlunda, och verkligen superduper god. Den är verkligen bäst. Äppelpajernas rolls royce. Har jag övertygat dig än? Gör den!!
Andra äppelkakor kan vara så torra och tråkiga. Speciellt sådana som är som en sockerkaka med bara lite äppelbitar i. Skittråkiga rent ut sagt. Denna äppelpajen är himmelsk. Alla jag har bjudit har älskat den, och har fått ge vidare receptet till många, bara det säger väl mycket?
Birgitta som gav mig receptet, var en underbar gammal dam som jag lärde känna i hemtjänsten. Hon var grym på att baka. Och då gjorde hon inte tråkiga ambrosiakakor och torra kubb som fastanar i gomen. Hon visste hur man gjorde goda efterätter och kakor hon.
Tyvärr lever hon inte längre, men jag är så glad att jag fick detta receptet av henne innan hon gick bort. Pajen får hennes namn, det är det minsta jag kan göra. Och hoppas ni älskar den lika mycket som jag nu, så den sprider sig till fler.


1 ¾ dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
150 g smör
1 st ägg

Fyllning:
4-5 st äpplen
strösocker blandat med kanel
2 dl crème fraiche
2 dl riven mandelmassa
1 msk vaniljsocker
1 st äggula

Rör smör och socker poröst, tillsätt sedan ägget. Därefter mjöl, vaniljsocker
och bakpulver.
Lägg degen i kylen en stund för att stelna. Tryck sedan ut degen i en
form med löstagbar kant, cirka 21 cm i diameter. Skala och skär äpplena i
skivor. Blanda med socker och kanel. Lägg sedan i formen.
Blanda ihop crème fraiche, mandelmassa, vaniljsocker och äggula. Häll
smeten ovanpå äpplena. Grädda mitt i ugnen i 175 grader, cirka 40 minuter.
Servera med vaniljsås eller glass.

2 kommentarer:

  1. Vi avslutade helgen med Tant Birgittas Äppelpaj och den var verkligen dundergod. Linn som i vanliga fall aldrig äter mer en två tre tuggor lyckades mugga i sig två stora bitar...

    SvaraRadera
  2. åh härligt att du vill prova. det är min ABSOLUTA FAVORIT när det kommer till äppelpajer! :)

    SvaraRadera