Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 16 maj 2011

16 Maj Lyx rabarber med saffran

Namnet passar perfekt, lyxigt är precis vad det är. För er som inte snappat upp det än, så älskar jag rabarber..så jag har provat många olika recept med rabarber, så rekommenderar jag något, då menar jag det.  Detta receptet passar perfekt att bjuda på som efterrätt efter god middag. Lagom portioner och lyxigt gott.

400 g rabarber
1 dl flytande honung
4 st äggulor
0,5 gram saffran
2 msk strösocker
2 dl vispgrädde
1 msk mandel, rostad och flagad

Lägg äggulor, saffran och socker i en rostfri kastrull och vispa under uppvärmning
på svag värme. Låt kallna. Vispa grädden och blanda i den.
Skala rabarbern om den är grov. Skär i små bitar och låt det smälta ihop
med honungen på svag värme några minuter tills det tjocknar. Servera i
glas med den kalla såsen och rostad mandel på toppen.

4 kommentarer:

  1. Åh så gott detta verkar vara, jag som sällan äter sötsaker eller efterrätter..Bara vill ha.NU!! :)
    Jag är heller ingen höjdare i köket får jag väl tillägga ;)därför måste jag fråga...
    Hur många personer räcker detta receptet till..??
    Ska rabarberhonungen vara varm när den serveras..??
    Tack för en inspirerande sida!
    Mvh Trögbollen :)

    SvaraRadera
  2. jag serverade rabarbern kall eller lite ljummen för att grädden inte skulle smälta. men det är nog bara en smaksak.
    detta receptet räcker till ca 6 små portioner... beroende på hur mycket man vill ha i varje portion förståss..:)
    kul att du kommer tillbaka och vill prova! mvh linnea

    SvaraRadera
  3. Måste ju bara berätta..den är himmelskt god :)

    SvaraRadera