Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 10 maj 2011

10 Maj Nyårspäron

Skulle fira nyår med knytkalas för några år sedan, och lotten föll på mig att ta med efterrätten. Inte alls mig emot! Provade mig fram bland en massa olika recept, för att hitta något alldeles speciellt att bjuda på... ja, jag tog det lite väl seriöst, men vad gör man inte för att det ska vara så bra så möjligt!
Hittade till slut detta supergoda receptet. Annorlunda, och väldigt gott. Det blev väldigt uppskattat minns jag.

4 st mogna päron
1½ liter vatten
8 st påsar nyponte

Rödvinbärssås:
1½ dl torrt rött vin
1½ dl rödvinbärsgéle
1 msk majsena mjöl

Skala päronen och låt kärnhus och skaft sitta kvar. Skär av en liten bit längst
ner på päronen så att de kan stå upp. Ställ dem i en djup kastrull, tillsätt
vatten, tepåsar och koka upp. Sjud sedan under lock tills päronen är mjuka,
cirka 25 minuter. Låt dem svalna i vätskan och spara drygt 1½ dl vätska
till såsen. Servera de avrunna päronen med rödvinbärssås och lättyoghurt
toppad med rostade mandelspån.
Rödvinbärssås:
Blanda vin, géle, majsena och vätskan från päronkoket. Värm under omrörning
tills såsen kokat upp och tjocknat. Låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar