Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 26 februari 2021

Pasta carbonara med broccoli



Ett recept från Linas matkasse, gott! 



4 portioner

Tillbehör:

360 g tagliatelle

1 broccoli

1/3 frp bladpersilja

Ruccolasallad:

1 rödlök

3 tomater

1 frp ruccola

Salt svartpeppar

Carbonarasås:

2 frp bacon

1 dl syrad grädde

Olivolja

2 klyftor vitlök

1/2 msk vetemjöl

2 dl vatten

2 st ägg

Salt

Svartpeppar


Koka tagliatelle enligt anvisning på förpackningen. Skär broccoli i små buketter och låt koka med pastan ca 2 min mot slutet.
Ruccolasallad: Skiva rödlök tunt. Dela tomater i mindre bitar och lägg upp på ett fat tillsammans med ruccola. Blanda väl och smaka av med lite salt och nymald svartpeppar.
Carbonarasås: Skär bacon i strimlor. Hetta upp lite olivolja i en rymlig stekpanna och fräs bacon och pressad vitlök ca 2 min, tills baconet fått fin färg.
Pudra vetemjöl över pannan och rör ner syrad grädde och vatten. Sjud ca 4 min. Dela äggen i vitor och gulor, se tips. Blanda ner äggulor i såsen precis före servering. Smaka av med lite salt och rikligt med nymald svartpeppar.
Grovhacka bladpersilja och strö över pannan. Blanda ner nykokt tagliatelle och broccoli i Carbonarasåsen och servera med ruccolasallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar