Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 26 februari 2021

Köttfärslimpa med gräddsås och pressgurka



Ett recept från Linas matkasse. Väldigt gott! Min 4 åriga dotter som annars sitter o petar ut lök, satt o mumsade i sig med god aptit och bad till och med om en till portion! Det är bra betyg! 



4 portioner

Tillbehör:
900 g småpotatis
250 g morötter
1/3 bladpersilja 

Köttfärslimpa:
1 gul lök
500 g nötfärs 
1/2 dl mjölk
3/4 tsk salt
2 tsk kinesisk soja
Svartpeppar 

Pressgurka:
1 gurka
1 msk ättiksprit (12%)
2 msk socker
3 msk vatten

Gräddsås:
1 dl syrad grädde
1/2 msk vetemjöl 
2 dl vatten
Salt 
Svartpeppar 

Värm ugnen till 225°C (varmluft) eller 250°C (vanlig).
Koka småpotatis i lättsaltat vatten. Dela morötterna i stubbar och koka med potatisen ca 5 min mot slutet.
Köttfärslimpa: Finhacka gul lök. Lägg löken i en bunke och blanda ner mjölk, salt, kinesisk soja, lite nymald svartpeppar och nötfärs.
Forma färsen till en smal limpa och lägg i en smord ugnsform. Tillaga mitt i ugnen ca 30 min, tills köttfärslimpan är helt genomstekt (innertemp 72°C).
Pressgurka: Skär gurka i tunna skivor, gärna med osthyvel. Lägg i en bunke och tillsätt ättikssprit (12%), socker och vatten. Blanda och låt stå till servering.
Gräddsås: Vispa ihop vetemjöl, syrad grädde (lite i taget) och vatten i en kastrull. Rör ner skyn från formen med köttfärslimpa och koka upp. Sänk värmen och sjud ca 5 min. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar. Tillsätt eventuellt några droppar kinesisk soja för fin färg.
Strö blad från bladpersilja över köttfärslimpan. Servera med nykokt potatis, gräddsås, pressgurka och morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar