Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 3 februari 2021

Busiga biffar med morotsstubbar och kokt potatis



Ett recept från Linas matkasse! Gott! Men såsen blev inte alls som på bilden, min blev mycket ljusare, så hade hade i lite colorit bara för att den inte skulle vara så blek!



4 portioner

Biffar:
1 gul lök
500 g nötfärs
1 dl mjölk
1/2 msk olivolja
1 msk kinesisk soja
3/4 tsk salt
2 krm svartpeppar 
3 dl vatten

Sås:
1/2 frp färskost
1/2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1 tärning kycklingbuljong 
2 tsk flytande honung
1 krm svartpeppar 

Tillbehör:
900 g potatis
1/2 frp morötter
2 st äpple

Värm ugnen till 200°C (varmluft) eller 225°C (vanlig).
Koka potatis i lättsaltat vatten (dela stora potatisar för kortare tillagningstid).
Skala och skär morötter i korta stubbar. Låt koka med potatisen 7-8 min på slutet.
Biffar: Finhacka gul lök och lägg i en bunke. Blanda med nötfärs, mjölk, olivolja, kinesisk soja, salt och svartpeppar.
Forma till 4 biffar och lägg i en smord ugnsform. Tillaga mitt i ugnen 25-30 min, tills de är helt genomstekta (innertemp 72°C). När 5-10 min återstår av tillagningstiden, häll vattnet försiktigt, lite i taget, runt biffarna och laga klart. Se tips!
Sås: När biffarna är klara, lyft upp dem på ett fat. Häll över skyn i en kastrull. Rör ut vetemjöl i mjölken och vispa ner i kastrullen.
Tillsätt färskost, lite i taget, och smulad kycklingbuljong. Koka upp och sjud 4-5 min. Smaksätt med honung och nymald svartpeppar.
Klyfta äpple. Servera busiga biffar med sås, nykokt potatis, morotsstubbar och äppelklyftor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar