Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 9 februari 2021

Oxsvanssoppa med kardemummaklimp

Ett recept från boken Husmanskost av Kristina Eriksson och Åsa Dahlgren. Ett utav mina favoritrecept, så blir alltid lika glad när jag hittar en ny variant som jag kan testa! Har aldrig tidigare gjort i ugn förut.Inte heller med klimp, men jag råkade glömma bort att göra dem! Blev så ivrig när min sambo kom hem så ville bara snabbt ställa fram middagen och äta... men låter det stå kvar ändå om du vill prova ha det i. Jag får testa det nästa gång!





4 portioner

2 gula lökar

3 vitlöksklyftor 

Smör eller rapsolja att steka i

1 kg oxsvans i bitar

Salt och peppar

3 msk tomatpuré 

7 + 2 dl vatten

2 dl rödvin

1 msk kalvfond

1 1/2 tsk salt

3 morötter 

400 g rotselleri 

1/2 dl finhackad bladpersilja 

3 lagerblad

10 svartpepparkorn

1 tsk timjan

1/2 tsk rosmarin

Kardemummaklimp:

1/2 tsk kardemummakärnor 

3 dl mjölk

1 dl mannagryn 

Ca 1/2 tsk salt

1 ägg

Servering:

Bröd

Hacka löken och riv eller pressa vitlöken. Fräs all lök i smör eller rapsolja i en stekpanna. Löken ska bli mjuk och glansig. Lägg över den i en stekgryta. Stek oxsvansbitarna, några i taget så att de får färg. Salta och peppra. Lägg över dem i stekgrytan allteftersom. Tillsätt tomatpurén till stekpannan och låt den fräsa med så att den får lite färg. Vispa ur med någon deciliter vatten. Tillsätt skyn och den resterande mängden (spara 2 dl till senare) till stekgrytan. Rör ner rödvin, kalvfond och salt. Skala morötter och rotselleri och dela morötterna i 2 cm tjocka skivor. Rotselleribitarna får gärna vara lite mindre än morötterna. Tillsätt morot, rotselleri, bladpersilja, lagerblad, svartpepparkorn, timjan och rosmarin. Låt soppan få ett uppkok. Lägg på locket och ställ grytan i ugnen på 150 grader i 4 timmar. Ta ut den 2-3 gånger och rör om. Späd med vatten och smaka av med mer salt. 

Stöt kardemummakärnorna i en mortel. Koka upp mjölken i en kastrull. Tillsätt kardemumma, mannagryn och salt och låt alltsammans småkoka i 5 minuter under omrörning. Vispa upp ägget i en kopp och tillsätt det till mannagrynen och rör. Låt gröten svalna och forma sedan små klimpar, det är lättast om du sköljer händerna i kallt vatten. Servera oxsvanssoppan med klimp och ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar