Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 26 februari 2021

Kalkonfilé med örtsås och ugnsrostade rotsaker

Ett recept från Linas matkasse, helt okej vardagsmat! 



4 portioner

Rotsaker:
250 g morötter
1 palsternacka 
Olivolja
Salt
Svartpeppar

Kalkon:
600 g kalkonfilé 
1 tsk torkad rosmarin
2 msk olivolja 
3/4 tsk salt
Svartpeppar 

Örtsås:
1/3 frp bladpersilja 
2 dl matyoghurt 
1 tsk torkad dragon
1 tsk torkad rosmarin
Salt 
Svartpeppar 

Tillbehör:
300 g basmatiris 
1 frp cocktailtomater 

Värm ugnen till 200°C (varmluft) eller 225°C (vanlig).
Rotsaker: Tvätta och skär morötter och palsternacka i klyftor. Lägg i en smord ugnsform och ringla över lite olivolja. Strö på lite salt och nymald svartpeppar. Tillaga mitt i ugnen ca 25 min, tills rotsakerna fått fin färg.
Kalkon: Hetta upp olivolja i en stekpanna och bryn kalkonfilé runtom. Krydda med torkad rosmarin, salt och lite nymald svartpeppar. Lägg kalkonfilén i ugnsformen med rotsakerna och stek i ugnen ca 20 min, tills kalkonen är helt genomstekt (innertemp 72°C).
Koka basmatiris enligt anvisning på förpackningen.
Örtsås: Finhacka bladpersilja och lägg i en skål. Blanda med matyoghurt, torkad dragon och torkad rosmarin. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar.
Lägg upp cocktailtomater i en skål. Servera ugnsstekt kalkonfilé med rotsaker, nykokt basmatiris, örtsås och cocktailtomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar