Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 27 november 2013

Lönnsirapsknäck med pekannötter

Ett recept ur Julgodis för små och stora sockerbagare av Johanna Westman. Goda! Smakar som vanlig knäck om jag ska vara ärlig.. så kändes totalt onödigt att man skulle använda dyr lönnsirap och pekannötter. Som tur var hade jag redan lönnsirap som jag fick av en vän när hon varit i Kanada...men ändå, onödigt.


ca 45-50 st.
2 dl lönnsirap
1 ½ dl rårörsocker
2 dl vispgrädde
1 msk smör
1 dl hackade pekannötter

Du behöver: knäckformar och gärna digitaltermometer

Placera knäckformar på en bricka. Häll grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull. Låt massan koka upp, rör om hela tiden med en träsked, sänk värmen lite så att knäcken bubblar lite stillsamt. Rör inte om i smeten mer. Koka tills smeten är 120 grader (jag tog faktiskt 129), gör knäckprov om du vill. När du tycker att den är lagom, lyft kastrullen från värmen, lägg i en matsked smör och rör om. Häll över knäcksmeten i formarna, fyll på med hackade pekannötter och låt dem svalna. (jag blandade ner det direkt i smeten istället). Lägg över dem i en burk när de är helt kalla och förvara dem i kylskåpet.

2 kommentarer:

  1. Har aldrig testat med lönnsirap och pekannötter i innan. Får jag nog göra :)

    SvaraRadera
  2. gör det! :) alltid kul att testa nytt! men som sagt, jag tycker faktiskt att vanliga klassiska är minst lika goda!

    SvaraRadera