Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 12 november 2013

Gul ärtsoppa

Gul ärtsoppa... Det var väldigt länge sen, inget jag brukar göra direkt. Men min kärlek blev desto gladare!
Följde receptet på paketet, men kokade även lite rimmat fläsk vid sidan av (med 1 morot, 1 gul lök, 5 vitpepparkorn och 2 lagerblad + vatten, i ca 1-2 timmar) som jag sedan skar i små bitar och la ner i soppan. 
Vill man att den ska vara vegetarisk så är det ju bara att strunta i det, men själv tycker jag att man ska ha fläsk i!


4 port.
1 dl hackad gul lök
1 msk färsk ingefära
2 msk smör
1 nypa timjan
4 dl GoGreen Ready in 5 delade Gula ärter
6 dl grönsaksbuljong
Senap, salt och peppar efter behov

Hacka lök och ingefära. Smält smöret i en kastrull och fräs lök, ingefära och timjan någon minut. Tillsätt ärterna, fräs ca 1 minut och häll sedan på buljongen. Låt koka i ca 10-15 min. Obs! Ärterna ska inte koka sönder eller bli mosiga. Mixa alla ingredienser direkt i kastrullen med en stavmixer ca 2 sekunder till önskad konsistens. Vid behov, späd med mer vatten. Smaka av med salt, peppar och lite senap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar