Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 31 maj 2010

31 maj clam showder

Åt denna soppan för första gången när jag var i usa för ett par år sedan. Sen åt jag det en gång när jag var ute och seglade med min far och hans fru i skärgården, då var dom självplockade!

Nu var det i alla fall dags för mig att prova laga denna lyxiga soppan själv.
Så inhandlade en påse färska musslor på ica, och sen en flaska vitt vin på systemet. Det ska absolut inte användas matlagningsvin från ica har jag bestämt fått klart för mig.

1 påse musslor
½ liter vitt, torrt vin
½ liter vatten
1 gullök
2 fänkål
2 potatisar
salt och peppar
3 dl matlagningsgrädde

Börja med att hacka löken och den ena fänkkålen. Stek dom i stekpanna med lite olivolja.
Lägg sedan musslorna, fänkålen, löken, vinet och vattnet i en kastrull. Låt koka i ca 10 minuter.
Sila bort musslorna, släng dom som inte öppnat sig. Häll i matlagningsgrädden i kastrullen, smaka av med salt och peppar, låt koka i ca 15 minuter.
Hacka potatisen och den andra fänkålen och koka var för sig.
Lägg i potatis, fänkål och musslorna i soppan. Färdigt! Jättegott! Lite dyr mat kanske, men man måste ju lyxa till det ibland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar