Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 18 maj 2010

20 maj Köttfärspaj


Min kärlek kom på att jag inte har gjort någon köttfärspaj än, så då la jag snabbt in det på menyn.
Väldigt gott med en god sallad till!



Pajdeg:
200 g smör
4 dl vetemjöl
1 tsk salt
ca 2 dl krossade linfrön
3 msk kallt vatten


Blanda ihop ingredienserna till pajen och tryck ut degen i formen. Låt sedan stå i kylen i ca 30 min. Förgrädda sen pajskalen i ca 15 minuter i 200 grader.



Köttfärssås:

ca 150 g köttfärs
½ gullök
1 burk krossade tomater
lite tomatpuré
1 köttbuljongtärning
ca 2 dl mjölk
salt och peppar
ca 2 msk soya
ca 3 msk vetemjöl


ovanpå:
3 dl riven ost
1 ägg
salt och peppar


Stek köttfärsen och löken, blanda sen i resten av ingredienserna. Lägg i köttfärssåsen i pajskalet, och toppa sen med ca 3 dl riven ost, blandat med 1 ägg, salt och peppar. Låt stå i ugnen i 200 grader, ca 40 minuter, eller tills pajen fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar