Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 3 maj 2010

3 maj Bulgarisk sallad


Åt denna sallad när jag var i Bulgarien för ungefär 7 år sedan. Och sedan dess har den gjorts hemma hos mig lite då och då, ibland som lunch, och ibland som förrätt.
Den är så frisk och god med löken och gurkan, och sen den smulade fetaosten passar verkligen perfekt.
Gillar man grekisk sallad så är denna salladen ett väldigt bra alternativ.
ca 1-2 port
½ gurka, skalad och riven
½ block fetaost, smulad
½ gullök, riven
½ tomat, skivad
några kalamata oliver
olivolja
flingsalt och nymalen peppar
Du skalar gurkan och river den. Samma med löken. Lägg upp det på en tallrik och smula fetaosten ovanpå.
Skivade lite tomat till, och några kalamataoliver på toppen. Sen var det bara att ringla lite olivolja ovanpå och salta och peppra.

2 kommentarer:

  1. Detta är en annan bulgarisk soppa du måste testa, i alla fall om du gillar tzatziki, jag har ätit denna alla gånger jag har varit i Bulgarien och fortsätter göra det hemma :)

    http://www.tasteline.com/recept/tarator_-_bulgarisk_yoghurtsoppa

    SvaraRadera
  2. tack för tipset, det ska jag testa!

    SvaraRadera