Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 12 maj 2010

13 maj pölsa

Pölsa hör också till äckel-veckan. Det ser så osmakligt ut när det ligger där i sin plast korv(ja, jag fuskade och köpte färdig). Pölsan minns jag även den från skoltiden, när man gick i lågstadiet och den läskiga mattanten la upp en klick på tallriken åt en. Det spelar upp sig i slomotion i mitt huvud, nästan som en skräckfilm. Sen hur pölsan slår ner mot tallriken med ett "klatsch" ljud. burr, det är så man ryser när man tänker på det. Speciellt hur man sen satt där och petade i sig maten och inte vågade gå och slänga något.

Har nog inte ätit pölsa sen dess, inte vad jag minns. Men har man sådana skräckupplevelser som barn, så kommer det sig naturligt skulle jag vilja påstå.
Hur som helst, stekte pölsan ihop med lite gullök, sen stekte jag även kokt potatis till. Och så måstet, rödbetor.

Och tji fick jag, för det var ju faktiskt ganska så gott. Hade inte en tanke på läskiga mattanter eller kalla kårar när jag åt min pölsa. Men jag måste nog ändå ge den lite kritik, för att det ligger som en grynig massa i en hög, det ser inte så inbjudande ut. Det känns lite som gris mat.
Men visst, det var ju gott. Jag kommer inte bli en stor konsument på pölsa i första taget, men om jag blir bjuden så kommer jag i alla fall inte tacka nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar