Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 27 maj 2010

27 maj ängamatssoppa

Snart har jag nog gjort alla sorters soppor som finns! Gulashsoppa, räksoppa, morotssoppa, gazpachosoppa, grönsaksoppa, sparrissoppa, potatis och purjolökssoppa, spenatsoppa, nässelssoppa, köttsoppa, rysk rödbetssoppa, svampsoppa och fransk löksoppa. Men kvar på sopp menyn har jag avocadosoppa också.
Javisst ja, jag får inte glömma, tipset från en läsare; zucchini soppa

Nu var det i alla fall dags för ängamatssoppan. Kallas även för sommarsoppa tydligen.
Själv skulle jag kalla den för vanlig grönsakssoppa, för det som egentligen skiljde sig från grönsaksoppan jag gjorde förut var blomkålen, annars var det samma ingredienser.

Ängamatsoppan bestod av;
en påse fryst blomkål
1 morot
ca 10 cm purjolök
1 grönsaksbuljongtärning
ca 1½ liter vatten

Kokade ihop allt tills grönsakerna mjuknat, sen körde jag lite med stavmixern i soppan. Men bara lite, så det fortfarande fanns tuggmotstånd kvar. Enkelt och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar