Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 3 maj 2010

5 maj potatis och purjolökssoppa

Man kan nästan tro att det har börjat en sopp och sallads period. Eller kanske en Beach 2010 period? Men det är mest för att jag haft ingredienserna hemma, och det har gått snabbt och lätt att göra soppa.
Hade några kokta potatisar över, så det gick väldigt snabbt att göra denna soppan. Och väldigt god blev den. Allt vad färdiga purjolöks soppor på burk och pulver heter, så slår denna hemmagjorda variant allt. Man kan tro att halvfabrikat ska göra att det går fortare att laga mat, men det tog inte många minuter att koka ihop denna.



ca 2 port.
½ purjolök
3 potatisar, kokta
ca ½ liter vatten
ca 3 dl mjölk eller grädde
1 tsk salt
1 grönsaksbuljong tärning
ca 1 msk smör


Skiva och skölj purjolöken, stek den sedan i lite smör. Häll på vatten och buljong och låt puttra tills löken mjuknat. Skiva potatisen och lägg i den i soppan. (om potatisen är okokt, låt den koka från början med purjolöken, tills den blivit mjuk) Mixa sedan soppan tills den fått lagom konsistens. Blanda i mjölken och värm upp soppan. Smaka av med salt. Jag sparade lite färsk purjolök som jag la i soppan precis innan servering.

1 kommentar: