Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 1 december 2021

Sparrissoppa med pocherat ägg



Ett recept från en Allt om mat tidning. Såg himla gott ut och så passade det perfekt med soppa till middag idag. Va rätt så proppmätt efter dagens jullunch på jobbet. Soppan blev väldigt god men tyvärr så skar den sig.

4 portioner

500 g grön sparris

2 bananschalottenlökar

1 msk smör

1 dl vitt vin - torrt

5 dl matlagningsgrädde

5 dl vatten

1 tärning hönsbuljong eller grönsaksbuljong

1 tsk salt

1 krm svartpeppar - nymald


Pocherat ägg:

4 ägg - eller 8–10 vaktelägg om soppan serveras på buffé

1 l vatten

1 tsk salt

1 tsk ättiksprit - (12%)

Ansa och skär sparrisen i cm- långa bitar. Spara 2–3 stjälkar till garnering. Skär dem i tunna remsor med en potatisskalare. Skala och hacka löken. Fräs sparrisbitar och lök i smör i en gryta 2–3 min. Häll över vin, grädde och vatten. Tillsätt buljongtärningen och koka upp. Låt koka under lock ca 10 min.

Pocherade ägg: Koka upp vattnet med salt och ättika i en rymlig kastrull. Knäck ner ett ägg i taget i en kopp.

Rör runt i det sjudande vattnet så att det bildas en virvel och stjälp sedan ner äggen ett och ett. Låt sjuda 3–4 min för stora ägg och ca 2 min för vaktelägg, tills de gått ihop något och känns fasta på ytan. De ska fortfarande vara rinniga inuti. Lyft upp med en hålslev och låt rinna av.

Mixa soppan slät och krydda med salt och peppar. Servera med pochera


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar