Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 1 december 2021

Kycklinggryta med bacon

Ett recept från en Allt om mat tidning, lätt att göra och supergott! Kycklingen blev verkligen saftig o god. 



4 portioner

4 stora kycklingklubbor (ca 1,1 kg)

3/4 tsk salt

2 krm nymald svartpeppar 

1 pkt bacon (140 g)

225 g smålök

3 vitlöksklyftor

150 g stjälkselleri

3 dl vatten

2 msk konc kalvfond

2 msk balsamvinäger

Tillbehör: 

Kokt potatis eller kokt ris

Dela kycklingklubborna mitt i leden så att det blir lår och ben. Salta och peppra dem runtom. Skär baconet i småbitar. Hetta upp en stekpanna och stek det ca 3 min så att fettet smälter ut och baconet blir lite knaprigt. Lyft över baconbitarna till en vid kastrull eller plateau men låt fettet vara kvar i stekpannan. Bryn kycklingbitarna där i ca 3 min på varje sida så att de får färg. Lyft över dem till samma kastrull eller gryta som baconet. Skala lök och vitlök. Skiva vitlöken. Strimla stjälksellerin. Ställ grytan på strax över medelvärme och blanda ner smålökar, selleri och vitlök. Tillsätt vatten, kalvfond och vinäger och låt alltsammans koka under lock ca 20 min. Servera med kokt potatis eller kokt ris. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar