Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 30 november 2021

Skinkstek

Ett recept från köket.se. Hade en skinkstek hemma och tog bara första bästa receptet jag hittade, och det blev toppen!


6 portioner

1 kg skinkstek benfri
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
ca 5 dl vatten
6 dl sky
0,5-1 köttbuljongtärning
1 dl vatten, kallt
2 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
2 msk soja
2 msk svartvinbärsgelé
salt
vitpeppar
ev ädelost (eller annan blåmögelost efter smak)

Servering
potatis, kokt
svartvinbärsgelé
haricots verts

Sätt ugnen på 175 grader. Gnid in köttet med salt och peppar, lägg det i en ugnssäker form och fyll på med vatten så att ungefär en tredjedel av steken ligger i vatten. Stick in en termometer i köttet och ställ formen på ett galler mitt i ugnen. Ta ut steken när termometern visar 74 grader och svep in den i aluminiumfolie.
Sila skyn och häll den i en kastrull, det ska vara cirka 6 dl. Hetta upp den tills den sjuder och lägg i en halv buljongtärning, det är viktigt att det inte kokar utan bara sjuder. Blanda vatten och mjöl till en jämn smet, häll den i den heta skyn tillsammans med grädde. Låt såsen sjuda i ca 5 min, tillsätt soja och gelé. Smaka av med en liten bit till av buljongtärningen, salt, peppar och eventuellt lite ädelost. Skär steken i tunna skivor och servera den med kokt potatis, svartvinbärsgelé och haricots verts.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar