Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 9 november 2021

Viveca Lärns fisksoppa

Ett recept från en Allt om mat tidning. En väldigt god soppa!



8 port
2 kg hel havsfisk, t.ex. torsk eller kolja
2 nät blåmusslor
2 stora gula lökar
5 vitlöksklyftor
50 g rotselleri
2 msk osaltat smör
6 dl torrt vitt vin
1 l vatten
pepparkorn och salt efter smak
5 medelstora potatisar
5 morötter
5 dl vispgrädde
hackad dill och gräslök, persilja och färsk rosmarin
2 äggulor
ev. havskräftstjärtar och räkor

Rensa och filea fisken. Spara skrovet. Borsta musslorna och släng dem som inte stänger sig när man knackar på skalet. Skala och finhacka lök, vitlök och rotselleri. Fräs detta hack med smöret snabbt i en gryta. Tillsätt musslor, vin och vatten, persilja, rosmarin, pepparkorn och salt.
Koka 5 minuter under lock. Ta upp musslorna och kasta dem som inte öppnat sig.
Lägg ner fiskskrovet i buljongen och koka 10 minuter. Sila och spara fonden. ( Detta är ett viktigt moment. Jag vill inte berätta hur många gånger jag ställt ett durkslag över diskhon och glatt hällt buljongen i silen. Mindre glad och mycket häpen har jag sett fonden rinna ut i vasken. Alltså:kärl under! ) Skala potatis och morötter och skär dem i små bitar. Koka upp fonden. Lägg i potatisbitarna och koka 5 minuter. Rör ner grädden, försiktigt. Tillsätt morötter och fisk. Låt sjuda 5 minuter. Rör ner gräslök och dill. Rör ner äggulorna.
Ta grytan av spisen och låt den stå under lock på en tjock ekplanka. Lägg i musslorna. Tillsätt ev. havskräftstjärtar och rensade räkor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar