Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 1 juli 2020

Tarte flambée

Ett recept från boken Grytor, långkok och lite husman av Jon Hansson och Camilla Lindqvist. Har aldrig gjort Tarte flambée förut, hade aldrig ens hört talas om det. Men oj så gott det var! Och sen bara några veckor efter att jag hade gjort detta så nämnde en kompis det. Komiskt! Men då kunde jag ju säga att jag har provat och dela med mig av detta receptet!

4 portioner

2 stora lökar
2 msk olivolja
250 g svamp
250 g rimmat fläsk
100 g riven ost
2 dl creme fraiche
1 krm muskot
1 färdig kyld pizzadeg
Några kvistar färsk timjan
Salt
Svartpeppar

Tomatsallad:
1/2 liten rödlök
1/2 dl strimlad mynta/basilika
400 g körsbärstomater
Ett par nävar gröna blad
1 dl svarta oliver
2 msk olivolja

Skala och skiva lökarna. Stek dem mjuka i olivoljan på låg värme. Använd en stor stekpanna eller kastrull, det är mer som ska få plats. Rensa och skiva svampen. Tärna eller strimla fläsket rätt grovt. Låt svampen och fläsket steka med löken några minuter. Salta och peppra. Värm ugnen till 225 grader. Riv osten om du köpt i bit. Krydda crème fraichen med riven muskot, salt och peppar. Rulla ut pizzadegen på en papprad plåt. Bred på crème fraichen. Lämna någon cm vid kanterna. Fördela lök-, fläsk- och svampblandningen över tarten och strö över osten. Grädda i ugnen i 10-15 minuter eller tills osten fått fin färg. Fixa salladen under tiden: skala och hacka rödlöken. Strimla myntan och basilikan. Skölj och dela tomaterna. Skölj de gröna bladen. Lägg upp på ett stort fat eller i en skål. Salta och peppra. Dräll över oliverna och ringla på olivoljan. Servera till tarten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar