Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 15 januari 2015

Saffranspinnar med apelsinsmörfyllning

Kom på att jag missat att lägga ut detta receptet.. Nu är visserligen julen över, men kanske nåt du vill testa till nästa jul?


50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
2 pkt saffran (á 0,5 g)
1,5 dl strösocker
1/2 tsk salt
Ca 17 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
Rivet skal av en apelsin
1 msk koncentrerad apelsinjuice

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till Max 37°C. Häll över jästen. Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Ta upp degen på en mjölad bänk. Kavla den till en rektangel ca 40x35 cm. Rör ihop smör, socker, apelsinskal och juice. Bred det över degen. Vik degen dubbel i 30 smala remsor. Vrid dem några varv och lägg på bakplåtspapper på plåtar. Låtjäsa 20-30 min. Sätt ugnen på 225°C. Grädda i övre delen av ugnen i 8-10 min. Låt dem kallna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar