Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 7 januari 2012

Nors


Var in på saluhallen och kollade efter lite fisksorter som jag inte testat. Och hittade då dessa. Väldigt små fiskar, mindre än sill men större än sardiner... köpte dom hela, stod i köket och rensade dom. Luktade inte så trevligt, och såg inte så trevligt ut för den delen heller.. Men jisses så gott det var!! VERKLIGEN! Har du aldrig ätit nors förut, så rekommenderar jag att du gör det. Inte alls en skräp fisk som vissa fått för sig. Perfekt knaprig och god var den. Perfekt förrätt att bjuda på. Egentligen ska man nog bara äta den som den är, men jag gjorde lite aioli till, och det var verkligen pricken över i.

nors
ströbröd
salt &peppar
smör att steka i

Bara att klippa av huvudet, rensa bort inälvorna (låter inte så mysigt, men i alla fall..) Skölja i vatten, sen rulla i ströbröd, salt och peppar och sist steka i rikligt med smör. Lovar att du inte kommer att bli besviken. Verkligen en delikatess!

4 kommentarer:

  1. Hej Linnea, roligt att du uppskattade norsen, och kul att du lyckades få tag i några, det är inte det lättaste.
    Nå, vad tyckte du om stjärtfenan?

    Snyggt foto förresten :-)

    SvaraRadera
  2. hej!
    det var supergott! trist att det är så ovanligt! stjärtfenan var riktigt knaprig och god, det bästa på hela fisken skulle jag nog vilja påstå! :)
    mvh linnea

    SvaraRadera
  3. Spännande! Jag har också gått och tittat på minifiskarna i saluallen, men aldrig vågat köpa. Måste bli ändring på det!
    Jättefin blogg förresten. Jag hittade just hit. Nu ska jag läsa vidare.
    Många hälsnigar från fröken Dill

    SvaraRadera
  4. roligt att du tittar förbi och lämnar en kommentar:) tycker absolut att du ska våga köpa nors på saluhallen, så himla gott! mvh linnea

    SvaraRadera