Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 1 december 2014

Elins fiskgryta

Spanade in Elins matlåda och var bara tvungen att fråga vad det var för något gott hon hade med sig.. Så då fick jag också receptet! Det var helt klart en ny tvist på fiskgryta om du frågar mig! Men tyvärr tyckte jag att det smakade lite för mycket citronskal.



4 port.

Potatis

400 gram lax
1 gul lök
1 stor morot
1 citron ( Skalet )
2 dl vatten
1 fiskbuljong tärning 
1 1/2 msk vitvinsvinäger
2 dl grädde
1 knippe dill
1 msk smör
salt och vitpeppar
Maizena


Skala och koka potatisen.
Under tiden river du moroten, och finhackar löken. Riv skalet av citronen
Hetta upp en gryte, med smör och bryn lök och morot rör ner citronskalet.
Låt det fräsa tills det fått fin färg, häll sedan i vattnet och smula ner fiskbuljongen.
Häll sedan ner vinäger och grädde. Och låt sjuda upp i ca 5 minuter.
Red sedan av med maizena, eller en mjölredning till bra konsistens.
Smaka av med salt och peppar.
Tärna nu laxbitarna i lagom stora kuber( ca 1 cm ) , och vänd ner dem i grytan tillsammans med dillen.
Låt det dra i 5- 7 minuter , eller tills laxen är helt färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar