Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 18 december 2014

Hemmagjort smör

Kom på att jag aldrig testat att göra hemmagjort smör! Perfekt att passa på nu inför julfesten som jag och sambo ska ha i helgen.. Vill ju att så mycket som möjligt ska vara hemmagjort då! 
Hur som helst så var det superenkelt, vispade i cirka 10 min på högsta effekt, sen var det klart!



  • 3 dl vispgrädde
  • 2 msk yoghurt
  • 1/2 tsk havssalt, eller efter smak och tycke
  1. Blanda grädde, yoghurt och salt i en hushållsmaskin eller bunke.
  2. Vispa, vispa, vispa. Det är en lustig process. Först grädde, sen grynigt och sen händer det inte så mycket på ett litet tag. Men vips händer det, plötsligt har vätskan separerats och ett lent, krämigt smör flyger runt i bunken.
  3. Häll av vätskan. Vispa lite till så att all vätska är borta. Smaka av, rör eventuellt ner salt eller havssalt. Njut sedan av ett jättegott smör till allt det bakade brödet.
Tips: Testa att riva ca 2-3 msk västerbottenost och blanda i smöret, blir riktigt gott! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar