Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 30 april 2011

30 April Emelines fiskgratäng


Ett tips från en klasskamrat!
Jag har en tendens att slarva när jag ska följa recept.. vet inte varför, men självklart så glömde jag köpa vårlökar, och insåg inte det förrän jag redan hade börjat med maten. Så hoppade helt enkelt över dom. Lite synd, för jag tror att dom hade varit goda att ha i.. men så kan det gå! Annars så gjorde jag som jag skulle.. hade till och med sallad med bladspenat, cocktailtomater och rödlök. Precis som Emeline skrev! Plus att jag även hade kokt broccoli, och gud så gott det är! Färsk broccoli ska det vara, och sen lite smör på. Mums!
Fiskgratängen var väldigt god trots att jag missade vårlökarna..! Tack för tipset!

ca 4 port.
3-4 bitar fryst laxfilé
ca 500 g färska champinjoner
2 dl grädde
salt, peppar, vitpeppar
2 vitlöksklyftor, pressade
(ca 8 vårlökar)
4-5 potatisar
1 gul lök, hackad
ca 50 g smör

Börja med att koka potatisen, gör potatismos med lite grädde, smör, salt, peppar. Viktigt att moset inte är för löst.
Skär champinjonerna i små bitar och stek i lite smör med vitlöken och den gula löken. Smaksätt med salt, svart och vitpeppar. Häll på ca 1½ dl grädde. Låt koka ihop till en geggig röra, annars blir gratängen för lös.
Lägg fisken i botten på en ugnssäker form, lägg på svampsmeten.(och sen vårlökarna.) På med moset.
In i ugnen i ca 200 grader ca 30 minuter, eller tills moset får en fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar