Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 24 april 2011

24 April Antilop

Hittade fryst antilopkött på flygfyren i Norrtälje. Coolt, visste inte ens att man äter det. Hur som helst blev jag bara tvungen att köpa ett paket. 200 kronor kändes saftigt, men det är ju inte varje dag som jag köper antilop!
La köttet i en marinad på soja, olja, vitlök och grillkrydda i några timmar. Sen var det bara att grilla! Blev osäker på hur köttet skulle vara..så gjorde det well-done för säkerhetsskull. Inte ett dugg sugen på att bli magsjuk. Eller få i mig någon annan konstig smitta.. Till det blev det en god sallad och potatisklyftor. Men hur smakade köttet då? Ja vad säger man.. det påminde väldigt mycket om nötkött, men det var samtidigt någon annan smak också. Svårt att beskriva en smak.. men jag och min middagsgäst var ganska så överrens om att det var någon annan smak än nötkött... efter en stunds diskuterande kom vi på en bra beskrivning på smaken : savann.
Gott var det i alla fall! Men för min del går det lika bra med hedeligt svenskt nöt eller griskött.

1 kommentar:

  1. Linnea!!!!!! Jag vill va din middagsgäst ju :-( nu blev jag svartis. /Helena i klassen

    jag åt antilop en gång. Tyckte ungefär samma sak som dig. Håller med om att det är en exotisk smak vid sidan av köttsmaken.

    SvaraRadera