Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 9 april 2011

9 April Prinsesstårta

Vad är det för en dag, vad är det för en dag? Jo, det är Bengans födelsedag. Hurra! Hurra! Hurra!

Inte minsann ska man gå och KÖPA en tårta när man är vän med mig. Det går inte för sig.
Jag bojkottar köpta bakverk, det ska vara hemmagjort!
Därför blev det idag en superduperfin Prinsesstårta till Mr bengs. Tjusigt jag fick till namnet va?
Lite proffsigt för att vara jag, om jag får säga det själv!

Det var faktiskt inte så himla krångligt som jag trodde att det skulle vara. Och god var den också! Mycket godare än köpt, såklart! Den var så saftig och härlig. Prova gärna.

ca 12 bitar.

Tårtbotten:
4 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

Vaniljkräm:
2 ½ dl mjölk
3/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk maizena majsstärkelse
3 äggulor
1 msk smör

Fyllning:
1 dl hallonsylt
3 dl vispgrädde

Dekor:
1 pkt tårtlock
florsocker

Börja med tårtbotten. Vispa ägg och socker pösigt, blanda sen i vetemjöl, potatismjöl och bakpulver. Häll smeten i en rund springform och grädda i 175 grader, ca 30 minuter. Stjälp upp kakan och låt svalna.
Förbered vaniljkrämen genom att blanda mjölken med hälften av sockret. Blanda i vaniljsockret och hetta upp mjölken. Blanda majsstärkelsen med resten av sockret och rör ner äggulorna. Rör till en jämn smet och tillsätt lite av den heta mjölken. Låt mjölken koka upp och rör ner äggsmeten. Fortsätt vispa tills den första bubblan syns. Ställ då kastrullen i kallt vattenbad och vispa krämen jämn och sval. Vispa ner smöret och låt sedan krämen kallna helt i kylskåp.
Dela tårtbottnarna i tre tunna bottnar. Bred den första bottnen med ett lager hallonsylt och sedan ett lager vaniljkräm. Vispa grädden ganska hårt och blanda den med resten av vaniljkrämen. Lägg på nästa botten och bred den med ett ordentligt lager vaniljgrädde. Lägg på sista bottnen , jämna till toppen och kanterna med ett tunt lager vaniljgrädde. Lägg på tårtlocket och garnera mer florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar