Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 1 april 2011

1 April Roadkill köttgryta

På vägen hem idag såg jag hur bilen framför körde på en hare, utan att ens stanna.
Jag kunde inte bara åka förbi, så jag svängde av och kollade hur djuret mådde. Den var stendöd.
Tack och lov, hade inte varit kul att behöva avliva den.
När jag stod där vid vägen, kom jag på att jag inte har tillagat just hare.
Den var ju ganska så tilltyglad, men jag tänkte att det går nog att rädda en del av köttet ändå.

Så efter lite kämpande med att stycka en halvmosad hare blev det en köttgryta!

hare
1 lagerblad
1 gul lök, hackad i stora bitar
2 morötter, i stora bitar
ca 5 vitpepparkorn
liten skvätt soya
ca 5 enbär
ca 1½ liter vatten
salt och peppar

Låt stå och puttra i ca 1 ½ timme, så köttet blir mört och fint. Red av med lite mjöl och grädde. Servera med ris eller potatis till.
Blev faktiskt väldigt gott!

2 kommentarer:

  1. har du börjat ta kött från vägkanterna, nu går det utför! hahahaha

    SvaraRadera
  2. HaHa! april,april...
    T

    SvaraRadera