Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 8 april 2011

8 April Escolarfiskfilé


Hittade denna fisken på Ica igår. Escolar, även kallad smörfisk. Har inget minne av att jag har ätit den förut, och har nog knappt ens sett att det går att köpa den...
Hur som helst så var den verkligen superduper god! Väldigt saftig och smakrik. Såg lite ut som tonfisk i köttet, alltså sådär fast och köttliknande, men vit.
Jag vände den i lite mjöl, salt och peppar sen stekte jag den i mycket smör. Till det blev det kokt potatis, sallad, groddar, och en kall sås som jag gjorde på creme fraiche, gräslök, salt och peppar.
Supergod middag! Känner mig värsta nyttig nu två dagar i rad.


1 kommentar:

  1. Du vet om att escolar är en asätande fisk som samlar på sig enorma mängder miljögifter i det vaxliknande fettet i köttet ? Det är därför den måste kramas ur ordentligt på den vaxoljeliknande sörjan och saltas innan så sista gifterna dras ur ? Vet inte om dom som filéar den gör det. Den är i alla fall helt förbjuden att servera i flera länder just på grund av dom extrema halterna miljögifter. Och kramar man inte ur filéerna så får du en okontrollerbar orangeaktig diarré. Hört att den är smörig och god i smaken (därav namnet smörfisk)...men jag skulle aldrig äta den själv.

    SvaraRadera