Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 29 april 2011

29 April Kanelbullar




Kanelbullar är nog ett utan världens bästa bakverk. Finns det något bättre av doften av nybakade bullar? Åhh..varma nybakade bullar med ett glas mjölk eller saft till. Då blir man som barn på nytt. I min frys finns det nästan alltid kanelbullar! Det är så himla gott! Perfekt att bara ta fram och tina när man får oväntat besök och ska fika lite.. eller om man bara  helt plötsligt känner för att lyxa till det lite ändå..

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
½tsk salt
2 dl strösocker
ca 15 dl vetemjöl
ev 2 tsk stött kardemumma

fyllning:
smör
kanel
strösocker

extra 
50 g smör


garnering:
1 ägg
pärlsocker

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken, värm upp till 37 grader. Blanda med jästen och saltet. Tillsätt socker och mjöl + ev stött kardemumma. Sen ska ni göra lisbets-bullknep, vilket är att ni smälter extra 50 g smör. Och sen häller ovanpå den färdiga degen. Det gör att bullarna blir extra saftiga och goda.( Jag har gjort det i flera år, sedan jag lärde mig det knepet. Och det är verkligen ett guld knep! ) Låt  degen stå och jäsa under en duk i ca 40 minuter. Strö ut lite mjöl på ett bakbord och dela degen i två delar. Kavla ut till en avlång, jämntjock rektangel. Bred på smör, strö på socker och kanel. Rulla ihop degen till en lång korv, skär sedan små bullar. Lägg bullarna i pappersformar och lägg  på en duk för att jäsa i ca 15 minuter till. Pensla med ägg och strö på pärlsocker. Grädda i ca 250 grader, ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar