Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 7 april 2011

7 April Linsbiffar

Ett tips från min kusin! Verkligen goda! Jag som är lite kinkig när det kommer till vegetarisk mat, men dom här var supergoda! Krispiga utanpå och mjuka inuti. Perfekt konsistens.
Dom här ska jag bjuda på nästa gång jag har en vegetarian på besök! Gjorde en god sallad till, men man kan nog lika gärna göra dom som hamburgare i bröd. Jag hoppade över spiskummin för jag hade ingen hemma, men du gör som du vill!


ca 6-7 biffar
2 koppar röda linser
2-3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1/2-1 tsk sambal oelek
(1 tsk spiskummin)
salt, peppar
olja till stekning


Lägg linserna i blöt i ca 1 timme. Häll av vattnet. Hacka schalottenlök, vitlök och chili. Blanda med linserna och (tillsätt spiskummin,) salt och peppar. Mosa blandningen med en stavmixer. (Om du har tid kan du nu lägga smeten i kylskåp i 15 minuter). Forma medelstora, platta biffar med händerna och stek i rikligt med olja på medelvärme, några minuter på varje sida.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Sitter och letar efter recept på biffar gjorda av röda linser och hamnade hos dig. De låter verkligen goda, ska pröva dom i morgon.

    SvaraRadera
  2. roligt! rekommenderar dom verkligen!

    SvaraRadera