Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 3 maj 2022

Stridsby gårds beroendeframkallande chipotlechili

När jag var på Stridsby gård för att ta jägarexamen så bjöd de på denna supergoda chilin gjord på rådjurskött. Perfekt då jag hade rådjurskött i frysen som jag inte visste vad jag skulle göra med eftersom jag blivit varnad för att det lätt blir som leverpastej i konsistensen… men denna grytan var ju verkligen perfekt! Jag tog ut allt kött jag hade ur frysen och det råkade visst vara 3,3 kg. Så det blev dubbelt recept och att bjuda hem en massa vänner. Alla sa att det var supergott! Även barnen! Dessvärre hade jag så fullt upp med att rådda med att fixa allt för gästerna så jag missade att ta en bild, så fuskar med att lägga upp bilden som jag tog när jag var på Stridsby gård.




4-6 portioner

1 gul lök, finhackad

6 st vitlöksklyftor, finhackade

3 msk olja till stekning

1,4 kg högrev

1 tsk oregano

1 tsk chilipeppar

1 msk spiskummin 

1 röd spansk chilipeppar, urkärnas och finhackad

2 jalapeños, urkärnade och finhackade

1 msk chipotlepasta 

1 msk tomatpuré 

5 dl öl

3 dl vatten + 1 msk flytande kalvfond

1 msk maizena

Salt

Stek löken genomskinlig i olja i en stekpanna. Lägg åt sidan. Skär köttet i grova tärningar och bryn det på hög värme tillsammans med oregano, chilipeppar och spiskummin. Blanda lök, kött, hackad chili, jalapeños, chipotlepasta och tomatpuré i en gryta. Häll på öl och köttbuljong så att det täcker. Låt sjuda på medelvärme i 1,5-2 timmar tills köttet är mört. Späd med mer buljong eller vatten om det behövs. Red eventuellt med maizena. Smaka av med mer chipotlepasta och salt. Servera med grönsaker, salsa, guacamole och tortillabröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar