Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 14 maj 2022

Skånsk kalops

Ett recept från boken Husman av Johan Åkerberg. En klassiker som jag ätit många gånger i mitt liv. Jag tycker att den ska koka i 2 timmar för att köttet ska bli riktigt mört. Men min sambo gillade att det var lite tuggmotstånd, så antar att det är en smaksak.



Ca 6 portioner

800 g högrev, grovtärnad 

3 gula lökar, klyftade

2 morötter, centimetertjocka skivor

Smör och olja, till pannan

10 kryddpepparkorn

2 lagerblad

10 kvistar timjan

1/2 liter buljong, nöt, kalv eller höns

Salt

Svartpeppar

Smör och olja till stekning

1 msk majsena utrört i vatten

Inlagda rödbetor

Kokt potatis

Hetta upp smör och olja i en stekpanna. Bryn först köttbitarna och därefter moroten och löken var för sig. Krydda med salt och peppar. Lägg över i en gryta. Slå på buljong och kryddor. Koka upp och sjud under lock ca 1 timme eller tills köttbitarna känns klara. Red av kalopsen med majsena för en simmigare konsistens. Smaka av med salt och peppar. Servera kalopsen med rödbetor och kokt potatis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar