Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 6 mars 2013

Lindas vegetariska kålpudding

Fick detta receptet av min handledare här om veckan! Måste säga att jag var lite skeptisk när jag gjorde den.. för risröran kändes så geggig. Men den stabbade till sig till en bra konsistens i ugnen. Gott var det också! Bjöd som vanligt över min veggo mamma, som jag brukar försöka göra när jag lagar något vegetariskt. Hon sa "det här var det godaste jag har ätit på länge". Det kallar jag bra betyg! Själv tycker jag också att det var gott! Men skulle nog hellre äta köttfärs varianten om jag skulle välja.. 


½ vitkålshuvud
1½ dl ris
3 dl röda linser
1 gullök
1 kokt potatis
2 msk hackad persilja
ljus sirap
salt, peppar och soja
ev. 1 ägg

Koka sönder linserna till en tjock gröt. Koka ris. Strimla vitkålen och koka i lättsaltat vatten tills den mjuknat. Hacka och fräs löken mjuk. Mixa sedan ihop linser, persilja, ris, lök och potatis till en smet. Tillsätt eventuellt 1 ägg. Lägg vitkålen i en panna och stek med sirap, soja, salt och peppar. Varva smet och kål i en form. Grädda i ca 30 min i 175 grader. Servera med gräddsås, potatis och lingonsylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar