Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 12 februari 2013

Oxsvansragu

Ett utav mina favorit recept är  Ragnars oxsvanssoppa. Har sett att man kan göra oxsvansragu också, men har aldrig testat det.. men eftersom oxsvanssoppan är så himla god, så tar jag mig nu friheten att se till att testa detta receptet! Om du inte har testat oxsvans förut, bli då inte skrämd av namnet. Det är ju egentligen bara en bit kött med ben mitt i. Benet gör däremot så att det blir väldigt god smak.
Hur som helst tycker jag inte att detta receptet var lika gott som soppan. Tyvärr.. men nu vet jag det!



1 kg oxsvans, med ben
1,5 msk vetemjöl
0,5 tsk salt
0,5 tsk nymald svartpeppar
1 msk smör
2 dl vitt vin
2 dl kalvbuljong, stark (1 tärning i 4 dl vatten)

0,5 burk(ar) krossade tomater
0,5 st gul lök(ar), att koka med oxsvansen
1,5 st lagerblad
1,5 stjälk(ar) bladselleri, eller 50 gram rotselleri
0,5 st morot, stor
0,5 st gul lök(ar), att tillsätta sista minuterna
1,5 st vitlöksklyfta(or)
0,5 gram rapsolja



Skygga inte för den långa koktiden, du kan göra något annat under tiden. Perfekt söndagslångkok. Oxsvans finner du i välsorterade matbutiker eller hos slaktaren.

Torka av köttbitarna. Blanda mjöl, salt och peppar på ett fat och vänd köttbitarna i blandningen. Hetta upp smöret i en stor gryta och bryn köttet runtom så det får lite färg. Häll i vin, buljong och krossade tomater. Skala och klyfta löken och lägg i den samt lagerblad. Låt det sjuda på svag värme under lock i minst 3 timmar tills köttet släpper lätt från benen. Rör då och då. Skär sellerin i små bitar, skala och tärna moroten och löken. Finhacka vitlöken. Fräs det lätt i lite rapsolja och tillsätt de sista minuterna. Smaka av med salt och peppar. Nu kan du antingen servera köttet som det är med den härliga såsen tillsammans med potatis. Du kan också skära loss köttet från benen och tärna det och lägga tillbaka i grytan och servera som en läcker pastasås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar